Cîndva foarte la modă, pe la normanzi, flamanzi, francezi umplînd pereții din castele cu legende medievale ori, mai aproape de noi, baroce și mitologice, tapiseria rezistă, iată, ca fenomen plastic. E chiar o ”revelație” monumentala înșiruire de covoare cu franjuri expusă la Catedrala Saints-Michel-et-Gudule din Bruxelles. Tapiseria are încă multe de povestit și integrările plastice actuale îi oferă destule șanse, mai ales că tehnicile s-au amestecat. Cunoscuta artistă australiană Irene Barberis expune (în ”premieră mondială”, zic organizatorii) lucrarea sa monumentală ”Tapestry of Light”. A folosit materiale cu proprietăți fluorescente, iar cînd e iradiată (din cînd în cînd) cu proiectoare de ultraviolete, tapiseria oferă privitorului un foarte sugestiv spectacol vizual, cu totul dramatic. Autoarea a recreat pe teme din Apocalipsa de la Catedrala din Angers, tapiserie țesută între 1373 și 1382 în atelierul francezului Nicolas Bataille, însă după desenele flamandului Hennequin din Bruges!
Totul e sinteză, pe lumea asta. Chiar și ultraviole(n)tă!
(tapiseria este expusă în interiorul catedralei pînă pe 15 iunie 2017)

Irene Barberis, ”Tapestry of Light”; tapiseria în lumina filtrată de vitraliile catedralei.

Tapiseria iradiată cu ultraviolete.

Motivul plastic trimite la vitraliile catedralelor:

Anunțuri