Ioan Măric nu (mai) e un „naiv”, chiar dacă el însuşi o afirmă… Semnează cu o astfel de formulă, mai degrabă încărcată de modestie asumată, inclusiv pe site-ul personal. O fi pictor naiv, în manieră şi, oarecum, în compoziţie, însă nicidecum în felul de a înţelege propria viaţă, misterul lumii, luciditatea şi poezia ei, arhetipuri şi dezrădăcinări. În asta e, pe undeva, un filosof. Poate şi vârsta predispune la filosofare, la un „sistem” plastic propriu. La 65 de ani, cu oricâtă inocenţă a fost dăruit pictorul, s-a scuturat de „naivităţi”. Având printre maeştri pe Ilie Boca, Măric a prins cu sufletul şi rafinamentul marii picturi. De altfel, Boca a remarcat, în câteva cuvinte, esenţialul în ce-l priveşte pe artist şi detaşarea sa lucidă: „Măric este spontan, direct, cu o mare putere de sinteză şi exprimare, evitând mângâierile etnografice.”. Observaţia „evitând mângâierile etnografice” surprinde tocmai faptul că artistul s-a detaşat cu bună ştiinţă de acel fel cunoscut de paseism şi autohtonism dulceag. S-a mai spus că Măric e un pictor al înţelepciunii (rurală, în sens de străbună, probabil). Aş spune că e mai degrabă un sarcast. El e înţeleptul care vede şi hâtrul care atinge cu privirea, cum în poveştile populare sau ale lui Creangă se atinge cu vorba. Măric este un pictor al măştilor. Arhetipale, măştile sunt vii, mişcându-se cu uşurinţă pe pământ şi în cer, între pământ şi cer, în spaţiul rural întregit.
Aş spune că pictorul vede mereu, în ograda bisericuţei din lemn Vovidenia din faţa casei sale de la Luncani, acelaşi spectacol cu popă, la toate momentele iniţiatice: nunţi, botezuri, înmormântări şi parastase.
Foto D. Agachi, 20.12.2010, impresii din expoziţia lui Ioan Măric, Galeria Luchian, Botoşani. Galerie virtuală aici.
Prin intermediul facebook am găsit cîteva fraze inspirate, atribuite lui Dan Verona. (Nu am găsit alte referințe, așa că nu știu unde și cum au fost scrise.) Le reiau aici: ”Bădiţa (așa e numit I.M. între apropiați, n.D.A.) are darul de a vedea sufletul în suprarealitatea lui. Vederea încă nu i -a fost tulburată de ritualuri tehnice. Providenţa l-a plasat într-un punct fericit: acolo unde culoarea devine muzică, imaginea poem iar poemul rugăciune. Asemenea pictorului din illo tempore el se lasă hrănit de spiritul comunităţii sale, zugrăvind -o în toate momentele ei esenţiale. Patetismul viziunii sale îl împiedică să judece slăbiciunile omeneşti. Comunitatea pe care o zugrăveşte încă se mai învecinează cu Dumnezeu. Deşi scara ce duce la cer are unele trepte lipsă, personajele sale se încăpăţânează să se agaţe de ea. Însă de această „cruzime” a vederii sale se veselesc până şi îngerii.“ (Dan Verona)