Despre arhitectura din Braşov încadrabilă în ceea ce s-a numit generic, tocmai datorită diversităţii în unitate, stilul 1900, nu se prea găsesc referinţe… De pildă, în lucrarea Arta 1900 în România, text Ada Ştefănuţ, Editura Noi Media Print, Bucureşti, 2008, realizările din Braşov nu se regăsesc. În scurtele mele treceri prin Braşov am fost surprins de expresivitatea unor astfel de edificii, unele publice, impozante şi bine conservate, altele într-o stare deplorabilă. Mai demult am prezentat pe blog imagini cu o rezolvare arhitecturală în opinia mea remarcabilă, o potcoavă art nouveau în Braşov. Într-o trecere recentă prin acelaşi oraş, am văzut pe Bulevardul 15 Noiembrie, la nr. 46, o casă a cărei arhitectură are toate ingredientele stilului 1900. Ingrediente dense, dar a căror amestec nu ajunge o supă kitsch. Privind o astfel de casă, care după arhitectura în ansamblu dar şi prin detalii e mai apropiată de Art nouveau-ul belgian decât de Secession-ul vienez, am avut imaginea unei femei, cândva cu o vestimentaţie de bună condiţie, de o eleganţă în acord cu vremea tinereţii sale, dar a cărei pălărie, pandantiv turcoaz, dantele şi imprimeuri sunt zdrenţuite de timp. Casa, atât de expresivă, nu se regăseşte nici măcar în Lista monumentelor istorice 2004, documentul care asigură o anume protecţie.

Dantelării şi imprimeuri.

(Foto D. Agachi, 3.04.2010; tenta de albastru e o consecinţă a orei matinale la care am făcut fotografiile)

Fereastra – pandantiv (o fotografie de aici, de altfel singurul site unde am găsit o imagine a casei)

Partida de blogg-ing: Andra şi Lapi, Elena Agachi, Gabilutza în joacă, X şi anonimii, Vania cu aromele de hidromel, Ioan Sorin Usca, Mirela Pete, Paul Sandu, astenicul Gigi Rusu, Ora 25 trecute fix, Belle de Jour deschizând fereastra 34, poate cu vedere spre Bucureştii vechi.

Notă: reproducerea textelor sau a fotografiilor care ne aparţin, Dumitru Agachi, nu este permisă fără citarea sursei sau link la articol respectiv.

