Îmi place să fiu singur în galerie atunci când văd o expoziţie. E o senzaţie profundă de libertate, dacă orice unghi din care vreau să privesc îmi este accesibil. Mai ales într-un spaţiu mai puţin îngrijit, cum e cel al Galeriei Cupola din Iaşi. Este frustrant să vezi în ce locuri, puţin generoase cu privirea, e prezentată arta făcută la Iaşi de o generaţie tânără de artişti plastici. Prin urmare, vernisajele nu mă atrag, se mai adaugă şi inconfortul prelungit al discursurilor de prezentare ţinute de o singură figură… desigur, criticul Valentin Ciucă. Aşa că am văzut expoziţia în avanpremieră, vernisajul fiind programat pentru 3 februarie la ora 18. Demersul plastic e un veritabil tratat de filozofie, Percepţia omului, şi stă sub un semn numeric tare, 3, însemnând ziua vernisajului dar şi că protagoniştii şi-au spus 3 GRUP, Felix Aftene, Zamfira Bîrzu şi Gabriela Drinceanu… Miza actualei expoziţii este tocmai „sonoritatea” grupului, fiecare artist confirmând în mai multe rânduri prin „reprezentaţii” individuale reuşite. Seducătoare mi-a părut acurateţea tehnică, dar şi tematică, a pânzelor lui Felix Aftene. Fundalul este abolit în favoarea unui negru impenetrabil, locuit de hieratice făpturi aflate într-o tinereţe fără vârstă, cu trupuri de o grotescă stranie frumuseţe. Adoptând o tehnică foarte bine exersată a figurativului şi reprezentării fotografice a detaliului anatomic, Aftene distorsionează subtil percepţia omului, văzându-l în precaritatea şi limitele sale de comunicare, altfel spus, în colivia propriei sale muţenii. Personajele lui Aftene sunt instantanee ale unui straniu balet, pe o celebră piesă neterminată pentru pianina mecanică. În proximitatea pânzelor lui Aftene stă mecanica celestă, captată de sculptoriţa Gabriela Drinceanu. Sprintenii îngeri alergători şi cu multe aripi par a lega, într-un nod de mişcare, sărutul cercului spart, din pânza Zamfirei Bîrzu.

Felix Aftene

În primplan, Îngeri, Gabriela Drinceanu

Pictură de Zamfira Bîrzu, ansamblu şi detaliu.

(Foto D.A., 2.02.2010; condiţiile dificile de fotografiere au afectat calitatea imaginilor).

Reclame